Over ons

Dagelijks Leven werkt overal in Nederland aan de realisatie van kleinschalige woonzorglocaties midden in de wijk met de juiste, gespecialiseerde zorg. Een plek waar mensen met geheugenverlies zich prettig voelen.

We bieden hen een veilige, vertrouwde en sociale plek, waar aandacht en kwaliteit van leven voorop staan. Kortom een plek waar het prettig wonen is: gewoon, als thuis. En net zo belangrijk: betaalbaar voor iedereen!

Visie

Wonen met intensieve zorg voor mensen met geheugenverlies kan beter: meer welzijn, meer beleving en meer kwaliteit tegen lagere kosten.

Dit realiseren we door het (ver)binden van goede medewerkers, het realiseren van mooie locaties, en door efficiënt en effectief te organiseren.

Missie

Dagelijks Leven maakt het wonen met intensieve zorg in kleinschalige woonzorglocaties betaalbaar voor iedereen.

Het fundament

Dagelijks Leven heeft een aantal kenmerken waar iedere woonzorglocatie aan voldoet. Het zijn de randvoorwaarden, die het fundament vormen van ieder huis en de wijze waarop wij werken.

  • Karaktervolle, kleinschalige woonzorglocaties: per locatie twintig bewoners;
  • Vrijstaande huizen met een voor de doelgroep ontwikkelde, royale tuin;
  • Hoogwaardige domotica wordt ingezet om veiligheid én een gevoel van vrijheid te garanderen;
  • Woonzorglocaties staan midden in de wijk, dichtbij de voorzieningen en maken onderdeel uit van het dagelijks leven in de wijk;
  • Actieve betrokkenheid van verwanten, mantelzorgers en buurtbewoners;
  • Alle bewoners hebben een eigen studio met zit-/slaapkamer én badkamer, welke zoveel mogelijk naar eigen wens en met eigen spullen ingericht kan worden. Net als thuis;
  • Iedereen is uniek en geniet respect, er wordt voortgebouwd op het leven dat geleefd is;
  • Iedere locatie heeft de mogelijkheid tot het plaatsen van een echtpaar;
  • Nagenoeg alle locaties hebben een logeerkamer voor respijtzorg;
  • De locaties zijn met zorg en aandacht ingericht, zodat er een huiselijke sfeer ontstaat;
  • Dagelijks worden de maaltijden vers bereid, gezond én lekker;
  • De zorg wordt geboden door een compact én vast team van zorgprofessionals;
  • Professionele activiteitenbegeleid(st)ers organiseren dagelijks activiteiten afgestemd op de wensen en behoeften van de bewoners;
  • Iedere locatie biedt beperkt dagbesteding voor mensen uit de buurt, die een vorm van geheugenverlies hebben;
  • In onze aanpak gaan we altijd uit van de mogelijkheden in plaats van de beperkingen, waarbij behoud van eigen regie voorop staat!
  • Gastvrijheid, gezelligheid en échte aandacht voor bewoners, verwanten en mantelzorgers;
  • Wonen en zorg is voor iedereen betaalbaar, ook voor mensen met alleen een AOW;
  • HKZ ISO gecertificeerd.

Kernwaarden

  • Afspraak is afspraak: Binnen een organisatie is het essentieel dat mensen van elkaar op aan kunnen en dat afspraken worden nagekomen. Dat we ons houden aan vastgestelde procedures, kaders, handboeken, wet- en regelgeving. Dat we doen wat er van ons wordt verwacht. Ook elkaar aanspreken op het niet nakomen van afspraken hoort daar bij. Discipline.
  • Verantwoordelijkheid: Met een team draag je de verantwoordelijkheid voor een locatie, niet alleen voor de zorginhoud en de cliënten, maar ook voor het uitdragen en het vertalen van de formule van Dagelijks Leven in de praktijk. Een grote mate van verantwoordelijkheid geeft vrijheid en daarbij past een ondernemende inslag die zich vertaalt in proactief en oplossingsgericht handelen. Een nuchtere en no-nonsense aanpak.
  • Oog voor detail: We leveren vier-sterren kwaliteit voor de prijs van één. De locatie moet piekfijn in orde zijn. Maar ook de cliëntendossiers, de ondersteuningsplannen en de planning. Oog voor detail impliceert ook dat je de kleine veranderingen bij cliënten registreert en herkent en daar vervolgens op acteert.
  • Passie: Passie voor het werken in de zorg voor het omgaan met mensen is noodzakelijk om je werk bij Dagelijks Leven met volle overtuiging te doen. Bij het werken bij Dagelijks Leven past geen 9 tot 5 mentaliteit, maar een mentaliteit van aanpakken en er voor elkaar zijn als het nodig is. Passie betekent ook een positieve attitude, geen geklaag, geen arrogantie en een vriendelijke bejegening van collega’s en een ieder die een locatie bezoekt.
  • Vertrouwen: Vertrouwen in jezelf, in je team, in je collega’s maar ook vertrouwen wekken bij cliënten en verwanten opdat zij ervan overtuigd raken dat hun vader, moeder, oom of tante bij Dagelijks Leven in goede handen is. Vertrouwen is essentieel om samen met je team de verantwoordelijkheid voor een locatie te kunnen dragen. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet.
  • Ondernemend: Dagelijks Leven is geen traditionele zorgorganisatie. Alleen door zaken anders aan te pakken dan onze collega’s kunnen we het onderscheid maken. Maar onderscheidend zijn is ook een randvoorwaarde. Als we de zaken niet anders aanpakken is het concept niet levensvatbaar. Als we onze medewerkers niet zorgvuldig selecteren en niet buiten vertrouwde kaders durven denken gaan we het verschil niet maken. Een platte organisatie met korte lijnen en nauwelijks hiërarchie.
  • Veiligheid: Veiligheid staat voorop in de zorg voor onze cliënten. Veiligheid betekent ook zaken kunnen uitspreken en ter discussie kunnen stellen zonder dat dit nare consequenties heeft. Veiligheid betekent ook dat fouten maken mag, mits je er van leert.
  • Vrijheid (binnen kaders): Vrijheid betekent regie kunnen voeren, keuzes hebben en maken, handelen naar eigen inzicht bij de zorg voor onze bewoners, bij de invulling van dag- en weekprogramma.

Meer weten?

Wilt u meer weten over Dagelijks Leven bij u in de buurt? Kijk dan op de pagina ‘onze huizen’.
Uiteraard kunt u ons altijd mailen met uw vragen of bellen met ons hoofdkantoor 055 – 576 6676.
Wij staan graag voor u klaar!